Agentúra Bloomberg v separátnej správe informovala, že taiwanský
technologický gigant Foxconn, oficiálne známy ako Hon Hai Precision
Industry, oslovil Nissan s ponukou na kúpu kontrolného podielu.
Spoločnosť Foxconn veľa investuje do tovární na výrobu elektrických
vozidiel, uviedla osoba oboznámená sú záležitosťou.
Nie je však jasné, či Nissan vstúpil do rozhovorov s Foxconnom alebo
ponuku odmietol. A neistá je aj pozícia Renaultu, najväčšieho akcionára
Nissanu s podielom vo výške 36 %. Aktivity okolo Nissanu však odrážajú
napäté firemné prostredie, v ktorom sú najväčšie japonské spoločnosti
náchylné na prevzatie ako nikdy predtým.
Ak by sa Nissan spojil s Hondou, vytvorili by tretiu najväčšiu
automobilovú skupinu na svete. V správach médií sa uvádza tiež, že do
rokovaní bola zahrnutá aj spoločnosť Mitsubishi Motors, ktorá je členom
aliancie Nissan - Renault.
Nissan, japonská automobilka číslo dva, a Honda, trojka na trhu v
krajine po Toyote sa už v marci dohodli na preskúmaní strategického
partnerstva v oblasti elektrických vozidiel. V auguste oznámili, že
plánujú zdieľať komponenty pre elektrické vozidlá, ako sú batérie. A
spoločne skúmať softvér pre autonómne riadenie, aby sa lepšie
prispôsobili dramatickým zmenám v automobilovom priemysle.
Obe automobilky vydali v stredu spoločné vyhlásenie, v ktorom uviedli,
že "zvažujú rôzne možnosti budúcej spolupráce, ale neprijali žiadne
rozhodnutia".
Spojenectvo Nissanu s francúzskou automobilkou Renault je "v štádiu posudzovania".
Nissan minulý mesiac oznámil, že ruší 9000 pracovných miest, čo
predstavuje približne 6 % jeho globálnej pracovnej sily, a znižuje
globálnu výrobnú kapacitu o 20 % po tom, ako ohlásil štvrťročnú stratu
9,3 miliardy jenov (57,54 milióna eur).
Začiatkom tohto mesiaca automobilka zmenila vedenie a jej generálny
riaditeľ Makoto Učida si znížil plat o 50 %, aby prevzal zodpovednosť za
finančné problémy. Vyhlásil pritom, že Nissan musí byť efektívnejší a
lepšie reagovať na vkus trhu, rastúce náklady a ďalšie globálne zmeny.
Honda oznámila, že jej zisky klesli v prvej polovici fiškálneho roka 2024/2025 takmer o 20 % pre slabý predaj v Číne.
Vzostup čínskych automobiliek otriasa priemyslom v čase, keď sa
výrobcovia snažia prejsť od vozidiel poháňaných fosílnymi palivami na
elektromobily.
Čína 36 % predbehla Japonsko a stala sa najväčším svetovým vývozcom
vozidiel, k čomu prispela jej dominancia v sektore elektromobilov, v
ktorom japonské firmy stratili pôdu pod nohami tým, že sa zamerali na
hybridné vozidlá.
(1 EUR = 161,63 JPY)